ردیاب خودرو خانواده جدید خودرو ها

ردیاب خودرو

با پیشرفت فناوری در زمینه ایمنی، صنعت خودروسازی نیز به شیوه‌های جدیدی برای حفظ امنیت خودرو و محافظت از خودروها روی آورده است. یکی از این فناوری‌ها، ردیاب خودرو است که از جمله مهم‌ترین و کارآمدترین ابزارهای مورد استفاده در این زمینه محسوب می‌شود. با بهره‌گیری از جی پی اس، این ردیاب، مکان لحظه‌ای خودرو را به مالک نمایش می‌دهد و ایران جی پی اس در تولید بهترین و جدید‌ترین ردیاب‌های خودرو فعالیت دارد.

ردیاب خودرو چیست؟

ردیاب خودرو یک وسیله سخت‌افزاری بوده که درون یا بیرون خودرو نصب می‌شود و وظیفه اصلی آن مشخص کردن موقعیت جغرافیایی و ردیابی خودرو است. این دستگاه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مختلف، از جمله GPS، می‌تواند موقعیت خودرو را تعیین کند.

ردیاب GPS از دو ماژول اصلی تشکیل شده است؛ یکی ماژول GPS که اطلاعات موقعیتی مانند طول و عرض جغرافیایی و سرعت خودرو را تشخیص می‌دهد و دیگری یک ماژول ارتباطی مثل سیم‌کارت که این اطلاعات را به مالک ارسال می‌کند. این اطلاعات به‌صورت آنلاین یا آفلاین از طریق اپلیکیشن‌های مخصوص یا پیامک به مالک منتقل می‌شوند.

ردیاب‌های خودرو در انواع و سایزهای مختلف طراحی می‌شوند و در خودروهای سبک و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از آن‌ها به سیستم برق خودرو متصل می‌شوند و برخی دیگر، انرژی مورد نیاز خود را از باتری تامین می‌کنند. یک ردیاب حرفه ای خودرو علاوه‌بر موقعیت‌یابی، قابلیت ارسال هشدار در صورت وقوع حوادث یا سرقت، همچنین اطلاع‌رسانی در مورد باز و بسته شدن درب‌ها و حتی خاموش و روشن شدن موتور را دارد.

نحوه عملکرد ردیاب خودرو

ردیاب خودرو از ماژول GPS به‌عنوان یکی از اجزای اصلی خود استفاده می‌کند. این ماژول شامل دستگاه AVL (Automatic Vehicle Location) است که اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی، سرعت و جهت حرکت خودرو را از ماهواره‌ها دریافت کرده و در حافظه خود ذخیره می‌کند.

این اطلاعات از طریق سیستم GPRS به سرور مرکزی انتقال پیدا می‌کنند و سپس از سمت سرور به اپلیکیشن نصب شده روی گیرنده (مثلا گوشی هوشمند) ارسال می‌شوند، به این ترتیب کاربر از موقعیت ماشین مطلع خواهد شد. همچنین، سرور مرکزی می‌تواند اطلاعات مکانی خودرو را به‌صورت پیامک (SMS) برای کاربر ارسال کند.

زمانی که ردیاب ماشین به وسیله نقلیه متصل و فعال شود، ماهواره‌ها نظارت روی خودرو را آغاز می‌کنند. در این حالت، موقعیت خودرو توسط ماهواره‌ها تشخیص داده شده و اطلاعات آن روی گیرنده نمایش داده می‌شود.

انواع ردیاب خودرو

ردیاب ماشین از نظر تکنولوژی به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود:

  • ردیاب مبتنی بر GPS

  • ردیاب مبتنی بر VHF

ردیاب‌های مبتنی بر GPS از سیگنال‌های ماهواره‌ای GPS برای تعیین موقعیت دقیق خودرو استفاده می‌کنند، در حالی که ردیاب‌های مبتنی بر VHF، از سیگنال‌های فرکانس بلند موج VHF برای انتقال داده‌ها بهره می‌برند. از نظر نحوه نصب، ردیاب‌های ماشین به چهار نوع سیمی، بی‌سیم، دیاگ و فندکی تقسیم می‌شوند که به شرح زیر هستند.

ردیاب‌های سیمی

نوعی ردیاب ریز هستند که به‌صورت مستقیم به سیستم برق خودرو متصل می‌شوند و از طریق سیم‌کشی به انرژی مورد نیاز دسترسی پیدا می‌کنند. نصب این نوع، به دانش فنی احتیاج دارد؛ بنابراین باید از یک فرد متخصص و آگاه از سیستم برق‌‌رسانی خودرو برای نصب ردیاب مخفی به شیوه مخفیانه و پنهان از دید سارقان احتمالی کمک گرفت.

ردیاب خودرو بی‌سیم

ردیاب‌های بی‌سیم از باتری‌های داخلی برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند و بدون نیاز به سیم‌کشی مستقیم به خودرو نصب می‌شوند. ردیاب بی‌سیم در بازار به‌عنوان ردیاب آهنربایی یا مگنتی نیز شناخته می‌شود؛ بنابراین بازه عملکرد این ردیاب برخلاف سیمی نامحدود نیست، بلکه به ظرفیت و ماندگاری باتری بستگی دارد. اگر ردیاب خودرو بی‌سیم را از برند معروف و معتبر خریداری کنید، به احتمال زیاد باتری آن پس از ۴ سال نیاز به تعویض خواهد داشت. در غیر این صورت توصیه می‌شود به‌طور مرتب باتری را شارژ کنید تا روشن ماندن دستگاه در شرایط مختلف تضمین شود.

ردیاب دیاگ

اگر یک ردیاب ارزان قیمت می‌خواهید، این ردیاب‌ها گزینه‌ای ایده‌آل هستند. ردیاب‌های دیاگ به‌طور معمول به پورت دیاگنوستیک OBD-II خودرو متصل می‌شوند و اطلاعات موقعیتی و دیگر پارامترهای خودرو را از طریق این پورت به‌دست می‌آورند. ردیاب دیاگی بدون نیاز به سیم‌کشی روی سوکت دیاگ برق نصب می‌شود و دقت و کارایی بالایی در تعیین موقعیت ماشین دارد و یک ردیاب فول امکانات محسوب می‌شود. پورت OBD معمولا در اکثر خودروهای انژکتوری یافت می‌شود. نصب ساده و قیمت پایین، ردیاب دیاگی خودرو را به گزینه‌ای مناسب جهت موقعیت‌یابی ماشین تبدیل می‌کند.

ردیاب فندکی

ردیاب‌های فندکی یک ردیاب کوچک و قابل حمل هستند که به‌صورت مستقیم به پورت فندکی خودرو متصل شده و انرژی لازم برای کارکرد خود را از آنجا تأمین می‌کنند. ردیاب فندکی شباهت بسیاری به شارژر فندکی دارد و به همان صورت در پورت فندکی ماشین قرار می‌گیرد. این ردیاب ایمنی چندانی در برابر سرقت ندارد و یک ردیاب ضد سرقت نیست؛ این ردیاب تنها برای موقعیت‌یابی خودرو مناسب است. راننده یا سارق در زمان دلخواه می‌تواند ردیاب را از پورت فندکی خارج و آن را غیرفعال کند. در این صورت، دیگر نمی‌توان از موقعیت خودرو مطلع شد. البته به محض خروج ردیاب از پورت فندکی، هشداری به سمت مالک فرستاده می‌شود که می‌تواند تنها سرنخ او از آخرین موقعیت مکانی خودرو باشد.

کاربرد ردیاب خودرو

ردیاب ماشین، یک ابزار قدرتمند است که می‌تواند به ایمنی ماشین کمک کند. کاربردهای اصلی این دستگاه به شرح زیر است:

  • تعیین موقعیت، سرعت و جهت حرکت خودرو به‌طور دقیق و آنی.

  • امکان روشن و خاموش کردن موتور ماشین از راه دور.

  • تهیه گزارش از مسیر پیموده شده توسط ماشین به‌همراه زمان و تاریخ دقیق.

  • قابلیت ثبت سرعت مجاز و هشداردهی در صورت نقض سرعت مجاز.

  • ارسال پیام اضطراری (SoS) در صورت وقوع حوادث یا موارد اضطراری.

  • تعیین محدوده مجاز برای عبور و مرور خودرو (جئوفنسینگ) و هشداردهی در صورت نقض این محدوده.

  • استفاده از ردیاب شنود دار برای ضبط و ثبت وقایع داخل ماشین.

سخن پایانی

ردیاب خودرو یک وسیله ایمنی برای موقعیت‌یابی و حفاظت از خودروهاست. این دستگاه‌ها با بهره‌گیری از فناوری GPS، به مالکان امکان موقعیت‌یابی دقیق و آنی را می‌دهند، همچنین با ارسال هشدارهای مختلف می‌توانند امنیت خودرو را افزایش دهند. باتوجه به مزایای متعدد این دستگاه‌ها، بهترین ردیاب، ردیابی است که به‌صورت مناسب و مخفیانه نصب شود تا به بهترین نحو عمل کند و به مالکان امکان استفاده بهینه از آن را بدهد. ردیاب irangps وسیله‌ای کاربردی است که امنیت خودرو شما را تضمین خواهد کرد.

Call Now Buttonتماس با امداد خودرو